Lussebullar & marsipanfigurer

Bara för att julkänslan har haft svårt att infinna sig har jag känslan av att jag ligger så mycket efter i all julplanering.
Men när jag satte mig och skrev upp allt som är kvar att göra innan jul insåg jag att jag ligger ganska bra i fas.
Julkorten är gjorda och skickade, det är juldekorerat inne och ute, bortsett från julgran som kommer upp i helgen, pepparkakor är bakade och jag har ganska koll på de julklappar som är kvar att köpa.
I dag har vi även bakat lussekatter och under tiden degen jäste gjorde vi marsipan figurer.
 
Nu ska jag dricka glögg, äta nygräddade lussekatter och se på mysteriet på Greveholm.
 
 
Saftiga lussekatter
 
50 g jäst
5 dl mjölk 
150 g smör
250 g kesella
2 dl strösocker
1 g saffran (2 kuvert)
1 tsk salt
16 dl vetemjöl, eventuellt lite mer
russin
1 st ägg + 1 msk mjölk till pensling
 
Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen i en rymlig bunke.
Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jästen löst sig.
Blanda i resten av vätskan.
Blanda ner kesella, saffran, socker och salt.
 Tillsätt nästan allt mjölet, arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
Låt jäsa i cirka 60 minuter.
Lyft upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den några minuter.
Gör snurror
Jäs ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.
 Grädda mitt i ugnen i 225grader i  cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.
Publicerat: 2012-12-11 @ 18:58:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!