Mini äpple&päronpaj

'Tanken var att jag inte skulle göra så mycket i dag och de brukar kännas jätte skönt och lugnt ett par timmar  sen blir jag rastlös, så bestämde mig för att ta tag i något jag verkligen tycker är jätte tråkigt och väldigt frustrerande, sortera upp på T:s rum.
Hennes rum är inte jätte stort men hon har väldigt mycket förvaring, en Hemnes dagbädd från Ikea med 3st stora lådor under och en hel garderob inbyggd under en trapp och där samlar hon på sig mängder med saker, så minst 2gr per år måste jag köra en stor sortering.
Man kan verkligen hitta allt, en hammare, några pinnar, en ute spade, ett kullager, några matlådor, D:s handledsskydd (till när han styrketränar) med mycket mera, detta är saker hon lånat vid något tillfälle och glömt lämna tillbaka.
Blev betydligt mer yta i lådorna/ på hyllorna och jag kunde kasta 3st överfulla plastpåsar med skräpp (halvritade teckningar, trasiga leksaker mm)  
När jag ändå var i farten tog jag även tag i K:s rum och D hjälpte mig sätta upp hyllor i en garderob, där alla K:s ihopbyggda lego saker kunde stå, de fyllde hela garderoben!!
Känns riktigt bra!
T fick även små formar att baka i av mormor i julklapp så redan efter frukost började hon att tjata på mig om att hon skulle få baka, men sen satte hon igång att leka så då glömde hon av sig en stund, men när jag var klar med städningen kom hon på sig igen så vi gjorde en liten äpple&päronpaj efter ett recept jag hittat här på blogg.se
Fick dock dela receptet på 3 då hennes lilla form bara är 10cm i diameter.
Den ska vi mumsa på sen när jag gått en långpromenad, även om jag måste erkänna att jag är inte jätte sugen på söta saker nu efter jul...
Trevlig kväll nu ska jag ut och gå!
 
 
Recept
(till en vanlig pajform)
 
4st äpple
2st päron
150g smör
3dl havregryn
2dl socker
1,5dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl sirap
2msk mjölk
 
Smält smöret i en kastrull
Blanda i allt utom frukten
Skala, kärna ur och skiva frukten tunt, lägg i botten på en smord form.
Häll smeten över frukten.
Ställ i ugnen i ca30min i 175 grader
 
Publicerat: 2012-12-26 @ 16:53:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!