Äggfri sockerkaka

I dag var det klassfest för K´s klass och som en av terminens klassföräldrar var jag en av dem som skulle baka till fikat. För att alla i klassen skulle kunna äta av det var det tvunget att vara utan ägg så valet föll på att göra en sockerkaka. Enkelt, lätt att göra till många samt att det fanns många bra recept att välja. Efter lite tittande mellan olika recept föll mitt val till slut på receptet nedan. Och jag kan starkt rekommendera det då det blev en stor hit på klassfesten, som i övrigt bestod av brännboll med vatten, barn mot vuxna samt korvgrillning och fika.  
 
 
Recept
 
50g smör
4,5 dl vetemjöl
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulve
2 dl mjölk
 
Smält smöret och låt det svalna lite.
Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt mjölken och smöret, blanda väl.
Häll ner smeten i en sörjd sockerkaksform.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45min i 175grader 
 
Publicerat: 2013-08-23 @ 20:52:58


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!