Minidonuts

Efter att ha varit inne på Husnrnio´s blogg blev jag väldigt inspirerad till att göra minidonuts.
Så dessa har T och jag bakat i dag.
Riktigt goda och perfekt storlek.
För att kunna göra detta recept måste man ha en minidonut form.
Jag hittade receptet HÄR

MINIDONUTS
Ingredienser:
2,5 dl mjöl
1,2 dl socker [1/2 cup]
1 1/4 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
1,2 dl mjölk [1/2 cup]
1 tsk citronsaft
1 ägg
1 ½ msk smält smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 218 grader.
Pensla donutplåten noga med rapsolja [annars får ni inte upp minimunkarna ur plåten].
Sikta mjöl, socker, bakpulver och salt i en skål.
Vispa ägget lätt i en egen skål.
Häll upp mjölken i en tredje skål och häll i citronsaften och rör om.
Tillsätt mjölken, det lättvispade ägget och det smälta smöret i den torra blandningen och ha eventuellt även i någon smak.
Jag hade i 1 tsk vaniljessens för det var det jag hade hemma men vaniljsocker borde fungera även det eller någon annan essens.
Rör ihop tills allt är väl blandat.
Fyll formen med smet, varje hål ska vara halvfullt och inte mer! För mycket smet gör att munkens hål försvinner och det är väldigt ocharmigt det
Grädda i nedre delen av ugnen ca 4-6 minuter. När de är klara ska man kunna peta på dem utan att det blir några märken. De sviktar liksom tillbaka av sig själv.
Låt de svalna några minuter innan du tar ur dom ur formen.
Glömt inte att pensla plåten med oljan mellan varje gång!

Publicerat: 2013-08-25 @ 19:57:15


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!