Egengjort knäckebröd

Gårdagen blev trots mycket att göra på förmiddagen lugn och jätte mysig. Utan stress hann jag att griljera skinkan, göra en egen sill inläggning, Jansson, köttbullar, polkagrissnaps samt knäckebröd och äta lunch innan klockan blev 14 och det var dags att göra sig i ordning för T's och hennes körs julkonsert. Det blev en jätte fin konsert med många fina låtar som ökade upp julkänslan. Kvällen avslutades sedan med massa bus och skratt på tacomiddag hemma hos J&C, så det var två nöjda men trötta barn som kom i säng vid 23tiden.

I dag börjar vi vårt julfirande med vännerna E&J med barn som kommer hit kl14, så det kommer att ätas julmat, julpysslas och delas ut julklappar. Så nu innan dess ska det sista göras, slå in paketen, städa undan lite samt det sista till julbordet.

Nytt för i år på vårt julbord är det hemmagjorda knäckebrödet, något jag aldrig gjort förut. Men efter att ha hittat ett enkelt recept, kunde jag inte låta bli att testa det då knäcke med frön är en stor favorit hos mig och äts till frukost varje vardagsmorgon. Det blev lite mindre modifieringar på receptet för att passa min smak, och det blev verkligen jätte gott och enkelt att göra, så det kan rekommenderas.

Hoppas ni får en toppen dag!
Recept
1dl sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl linfrön
1dl vetemjöl
1dl dinkelmjöl
Lite salt
2msk olivolja
1,5dl vatten

Blanda de torra ingredienser.
Tillsätt sedan oljan och vatten, rör om ordentligt.
Bre sedan ut smeten på en plåt med bakplåtspapper på. 
Grädda i 150 grader i 25 min.
Ta ut och skär ut bitar i önskad storlek.
Ställ sedan in i ugnen igen i 25 min till.
Låt sedan svalna.
Publicerat: 2013-12-22 @ 07:29:06


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!