Lussekatter

Den mest kluvna helgen jag haft på länge är över och vardagen tillbaka. Helgen kunde ha varit riktigt bra och mysig men tog sig som sagt en rejäl vändning då min farmor avled på lördagen samt att vi på söndagen fick beskedet om att mina föräldrars hund, Max blivit dålig och ska avlivas nu under måndag förmiddagen. Detta besked togs i mot väldigt hårt av T som älskar hundar mer än något och skulle göra allt för att få en hund. Men har fram till nu nöjt sig med att hon har ju ändå Max som hon besökt minst ett par gånger i veckan, för att borsta, leka med samt gå promenader i trädgården. Så samtidigt som man själv sörjer så känns det ännu jobbigare att tänka på hur det känns för pappa men även för T. I övrigt har som sagt helgen varit lugn och mysig, lördagen var K och tävlade medan jag och T var på ridning. Sedan blev det adventspyntande hemma innan D tog med barnen på pysselkväll i T körgrupp, jag kände att jag inte riktigt orkade med det och åkte och handlade lite inför söndagens bakande i stället. Sedan kom K's bästa kompis A och sov över. Söndagen bestod främst av julbakande av lussekatter samt pepparkakor och pysslande hemma.
 
 Hoppas ni haft en bra helg!
 
Arlas recept på Lussekatter

50 g jäst

100 g smör

5 dl mjölk

250 g Kesella

1 g saffran

1 12 dl strösocker

12 tsk salt

ca 17 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 35 bitar och baka ut enkla lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.

 
Publicerat: 2013-12-02 @ 09:41:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!