Polka fudge

Igår efter att jag och T varit i stallet hade vi en dag full av julgodis bakning, det blev cake balls, knäck gjord i micron samt polka fudge. Både knäck i micron samt fudge gjord på skumtomtar med smak av polkagris var det första gång vi gjorde och jag kan starkt rekommendera båda. Vi har varje år gjort knäck, då K älskar det, men jag tycker att det är krångligt och antigen bränner jag den eller så vägrar den bli hård. Men att göra den i micron var både enkelt och den blev både hård och god.
Något som inte heller var så krångligt att göra var fudge på skumtomtar, men gott blev det. Defensivt en ny favorit bland julgodiset!
 

Du behöver
12-13st skumtomtar 
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl socker
150 g vit choklad (hackat i mindre bitar)


Gör så här
Blanda allt, utom chokladen, i gryta och smält på svag värme. Det ska bli en en slät massa. Låt det småputtra i 10 minuter under omrörning. Häll i den vita chokladen och rör på så att smeten blir alldeles blank. 

Dra grytan från värmen ös i hälften av polkakrosset och fortsätt röra tills massan svalnat av något. Häll upp i bakplåtspapperklädd form - hur stor formen ska vara beror mest på hur tjocka eller smala bitar du vill ha.  Strö över polkakrosset och ställ kallt att svalna. Skär i bitar.



Publicerat: 2013-12-15 @ 18:23:08


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!