Frukostbröd & smoothie

 
Inbillade mig i går att nu är jag tillbaka på rutin efter 3dgrs arbete, vilket innebär att jag kommer upp hyfsat tidigt och kan vara lite effektiv på helgmorgonen, men inte då..
Kom upp vid 7.30 tiden men det var nog det ända.
Nu är kl10 och vi har precis ätit frukost, blev dock hembakade frukostbullar på äpple och aprikos med smoothie gjord på jordgubb och banan, så nu är jag mätt iallafall.
Hade tänkt att vi skulle hitta på något roligt i dag efter att jag tränat och T ridigt men då ungarna kom upp visade det sig att varken K eller T mår riktigt bra utan båda har ont i halsen, så avbokade ridningen.
Så nu vet jag inte alls hur dagen blir, vi får se...
 
Recept
 
5dl mjölk
1pkt jäst
2msk flytande margarin
2msk sirap
1,3 tsk salt
1 rivet äpple
torkade aprikoser
14dl valfritt mjöl
(jag blandade lika delar av vetemjöl, gramhamsmjöl och dinkelmjöl)
 
Värm mjölken till 37grader.
Smula ner jästen i en bytta
Häll över mjölken
Hacka önskat antal aprikoser i små bitar
Blanda ner sirap, margarin, salt, det rivna äpplet och aprikoserna i mjölken.
Blanda ner mjölet, spara dock lite till utbakningen.
Låt jäsa i 30min.
Knåda ihop degen ordentligt och rulla till små bollar.
Låt jäsa 30 min på bakplåten.
 
Grädda i 10min i 250grader.
Publicerat: 2013-01-05 @ 10:27:11


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!