K´s hallon & vinbärssylt

I dag har varit en riktigt bra dag även om dagen blev lika stressig och kaos artad på jobbet som jag räknat med, men det kändes som sagt ändå bra och jag fick en hel del gjort. När jag kom hem fick jag även med mig D ut på en löptur, vilket är totalt andra gången han följer med under vårt 11åriga förhållande. Blev 6,2km vilket jag känner mig nöjd med, med tanke på temperaturen på +24. När vi var på Gotland hittade K under nyheter i Kränku butiken en sylt som han tyckte såg väldigt god ut, som han gärna ville köpa. Men när jag berättade att den innehöll vinbär och hallon och att vi har hela trädgården full med det bestämde vi oss i stället för att köpa den att gör egen sylt på detta när vi kom hem. Så efter middagen, bestående va grillat och sallad, blev det syltkokning främst då för K som plockat bären själv men även sköte själva kokningen själv medan jag städade av köket. Där efter kröp vi ner i sängen och fortsatte läsa i boken häxmästaren, som blivit en stor favorti hos K. Nu ska jag hänga en tvätt innan jag kryper tillbaka ner i sängen med min egen bok av Viveca Sten.
 

Recept
på Kevin´s hallon & vinbärssylt
 
Önskad mängs vinbär
Samma mängd hallon
Syltsocker
 
Ta önskad mängd vinbär och koka upp i en kastrull med lite vatten.
Låt småkoka en stund.
Sila sedan genom en sil.
Häll tillbaka "vätskan" i kastrullen och tillsätt hallonen.
Låt småkoka tills hallonen lösts upp sig.
Skumma sedan av.
Mätt upp mängden "fruktmos"
Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt sedan hälften så mycket syltsocker.
Låt koka upp och små koka en stund.
Häll sedan upp i varma förslutningsbara glasburkar och låt svalna.
Förvara svalt. 
 
Publicerat: 2013-07-29 @ 22:00:54


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!