Lite för mycket och Jansson

I bland blir allt det bara lite för mycket och det är så jag känner nu. Jag känner mig så trött och jagad från alla håll. Det är just nu väldigt mycket på jobbet då vi ska re-certifiera oss inom kvalitet och miljö, ett arbete som jag leder trots att jag bara varit där lite över en månad och försöker lära mig allt. Jag sitter som sagt även med i styrelsen på crossen och även där är det kaos med ny ordförande, brist på pengar mitt under ett banombygge, strul med arrendeavtalet. avhoppande tränare, förarbrist och mitt i detta ska jag försöka få ordning på tränare och crossträning fast jag inte ens vet om vi har någon bana att köra på. För att toppa detta startar snart crosssäsongen med alla dess tävlingar och T som tycker att jag är hemma för lite så hon gör inget annat än jagar mig. Så påskens ledighet som kommer känns mer än välbehövligt. Nu ska jag krypa ner i soffan, ny duschad med ett glass vin och läsa lite nyinköpta tidningar i väntan att D kommer hem med lite sushi och en hyr film.
 
 
I julas gjorde jag min första jansson, ur Pluras bok "Resa genom ensamheten" och den blev verkligen jätte god och kommer definitivt att stå på årets påskbord.
 
Recept:
 
1 burk hela ansjovisar, rensade
Spad från ansjovisen
6-10 potatisar, skalade
3 gula lökar, skalade och skivade
5 dl grädde
Smör (mycket!)
Ströbröd
 
Burken öppnades och fiskarna fileades och lades i en hög för sig.

2. Gul lök skivades, potatis skalades och skars i tunna stavar, formar togs fram och smordes med smör.

3. Sedan varvades potatis, lök och ansjovis i nämnd ordning, tills formen var fylld och då hälldes spad från burken på, efter behag men inte alltför mycket, rikligt med grädde (häll i 3 dl från början, sedan kan man efter ett tag späda med mer om man tycker det behövs.)

4. Sedan strilades ströbröd över det hela och allting klickades med en ansenlig mängd smör.

5. Gräddades i en dryg timme i ugnen och späddes då och då med mer grädde. Fråga inte efter hur många grader, jag vet inte hur era ugnar är, typ 200.

 
 
    
Publicerat: 2013-03-28 @ 18:23:14


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!