Lugn stund och Nötrullader

Eftermiddagen blev riktigt lugn då både K & T sprang över till grannen för att leka och D åkte iväg och tvätta min bil som var så skitig att det inte längre gick att se nummerplåtarna. Så jag rullade in mig i en filt och gick ut och satte mig på altanen där det var både soligt och vindstilla med en bok, och där blev jag sittandes ända till solen försvann bakom grannens träd och därmed även värmen.
 
Nu efter att kvällens sysslor är gjorda och barnen sover sedan en timme tillbaka, ska jag krya ner i soffan och se om jag hittar något på tv.
 
Kan verkligen rekommendera det nya receptet jag provade ur tidningen Mitt Kök i dag.
Nedan serverat med potiatsbakelse och svartvinbärsgelé.
 
Recept
 
700g nötinnanlår i tunna skivor
 
Fyllning:
1 äpple
1 gullök
1dl smörgåsgurka
2 tsk timjan
2dl riven västerbottenost
3 dl vitt vin
1 msk kalvfond
 
Sås:
Sky från köttet
2 dl grädde
1 msk gelé
2 msk soja
maizenaredning
 
Banka ut köttskivorna, så tunna som möjligt, salta och peppra.
Hacka äpple, lök och smörgåsgurkan fint. Blanda med timjan och osten.
Fördela fyllningen på köttet och rulla ihop. Fäst med tandpetare, salta och peppra.
Bryn rulladerna runt om tills de fått fin färg.
Häll på vin och fond och låt sjuda under lock i ca 30-40min.
Ta ur köttet.
 
Sila skyn ner i en kastrull.
Tillsätt grädden, gelén och sojan och låt koka ihop i 10min.
Red av med maizenaredningen, salta och peppra.
Häll såsen över rullanderna.
 
Publicerat: 2013-03-17 @ 20:22:26


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!