Vit chokladfondant med jordgubbskompott

Fredag och framför oss ligger en lugn och ganska obokad helg. I alla fall för mig och T, då det ända som är planerat för oss är hennes ridskola 1h på söndag, medan D och K är borta större delen av just söndagen för deltävling 2 i Mälarfräsen, men lördagen är tom. Jag hoppas verkligen att det fina vädret ska hålla i sig och gå upp några grader i temp så det blir lika varmt och fin som påskhelgen, så vi kan ha massa altan häng och trädgårdsarbete. Jag vill så gärna bli klar med trädgårdslandet. I dag är det dock fredagsmys i stallet som gäller då hela familjen ska följa med och rida och äta picknick. Nedan kommer det utlovade receptet på vit chokladfondant som jag gjorde för några veckor sedan. Passar perfekt som efterrätt till kvällens fredagsmiddagen.
 
 
Recept
 Jordgubbskompott.
200g jordgubbar
0,5dl socker
Fröna ur 1st vaniljstång
 
Skär jordgubbarna i mindre bitar.
Blanda allt i en kastrull.
Koka sedan upp på svag värme tills sockret smällt.
Låt sedan svalna.
 
Chokladfondant
100g vit choklad
75 g Smör
0,5dl strösocker
2 ägg
1 äggula
2 msk vetemjöl
 
Smällt chokladen
Vispa smör och socker poröst.
Blanda ner äggen ett i taget i smör och sockerblandningen.
Tillsätt sedan äggulan.
Rör sedan ner chokladen och mjölet.
 
Grädda i 200grader i nedre delen av ugnen i 5min.
 
 
 
Publicerat: 2014-04-25 @ 13:34:47


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!