Äpplepaj med mandelmassa

Helgen börja närma sig sitt slut och vi har haft det ganska lugnt och faktiskt lite lik den förra. Lördagen spenderade jag och T i stallet medan D var med K på skidskola. Vilket till hans stora glädje blev av, trots att det var på gränsen, pågrund av snöbrist. På eftermiddagen blev det sedan en lång promenad och på kvällen blev det soffmys framför melodifestivalen. Vilket är 2:a gången i mitt liv som jag ser och jag kom till samma slutsats denna gång, det är inget för mig. På söndagen var det dags för skidlektion nr2 för K medan T och jag var i kyrkan för uppträdande av hennes körgrupp. Resten av dagen har sedan gått åt till att handla, städa och baka. Helgens bakning blev en äpplepaj med mandelmassa, god om du frågar mig och helt toppen om du frågar D.
Recept
 
Pajdeg
2dl vetemjöl
1dl socker
150g smör 
1dl havregryn
1tsk bakpulver 
 
Fyllning
5äpplen
1dl syltsocker
100g riven mandelmassa
2dl crème fraîche
1 ägg
1tsk kanel
1tsk vaniljsocker
 
Blanda snabbt ihop degen och tryck ut den i en bakplåtpappersklädd form med avtagbar kant. Låt vila i kylen.
Skala och dela äpplena i bitar. Koka sedan äpplena med syltsockret till de mjuknat. Vispa ihop övriga ingredienser i en skål. Ta fram pajformen, fyll på med mandelmassan, sedan äppelkompotten och sist crème fraîche blandningen. 
Grädda i 20-25min i 200 grader.
Servera med vaniljglass. 
Publicerat: 2014-02-02 @ 19:42:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!