Enklaste tacogratängen

Denna vecka är nog den lugnaste veckan med minst inplanerade saker på väldigt länge, så i går när jag kom hem bestämde jag mig för att ta en lång promenad för att komma igång med träningen igen efter mitt sjukdomsuppehåll. Dock var det bara K som ville följa med efter vår familjepromenad i söndags men bara om jag lovade att det inte skulle komma någon snöstorm denna gång. För när vi i söndags gick ut för att gå en promenad hade det precis börjat dugga lite och med kommentaren, det slutar nog snart gav vi oss av. Dock slutade det inte utan både regn och vind tilltog mer och mer och när vi var ca 4km hemifrån övergick det till börja snöa. Så när vi kom hem var vi blötta från topp till tå och genom alla kläderna. Men vädret igår visade inga tecken på snö så jag kände att jag kunde lova det och fick som sagt på så sätt med mig K. Det är verkligen mysigt att bara få vara med ett av barnen i taget i bland och koncentrera sig helt på det. K och jag hann under vår timmes promenad igår verkligen prata om allt mellan himmel och jord och efter lite funderingar kom han även fram till att om han inte ska söka till cross gymnasiet, för han är inte så sugen på att flytta till Tibro där det ligger, så ska han söka till kockutbildningen och utbilda sig till bagare och sedan ha en personliga tränare till crossen i stället så han både kan baka och köra cross.
Nu är det ju ett par dagar kvar innan han ska in på gymnasiet men jag tror han har tänkt mycket på detta då det är flera i hans klass som ska sluta till hösten när de börjar fyran då de istället ska gå i musikklass. Tiden får utvisa vad det blir. När vi kom hem var det dags för matlagning och både T och K tycker det är väldigt gott med tacos, speciellt T men då jag själv blivit lite små trött på det gick det bli en variant, tacogratäng, i dess alla enklaste form. Men trots detta blev det riktigt gott och en stor hit hos barnen.
 
Jag gör som sagt mycket av min mat på känsla och använder sällan mått, så detta är bara ca mått.
Recept
 
1kg köttfärs
2 påsar tacokrydda
4 dl bechamelsås
Taco chips
Riven ost
 
Stek upp köttfärsen och tillsätt kryddorna enligt instruktionen på påsen.
Häll sedan över köttfärsen i en lagom stor ungsform, lagret bör bli 3-4cm tjockt.
Häll över bechamelsåsen.
Strö över chipsen och till sist den rivna osten.
Värm i ungen på 200grader i ca 15min till osten smällt ordentliget.
Servera med en sallad. 
Publicerat: 2014-03-05 @ 12:05:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!